over Rapto + Velo

RAPTObike en VELOtraum zijn de merken van onze 2 laatst aangeschafte fietsen … vandaar de naam van deze blog RAPTO+VELO

 

Hoe het begon …

We fietsen reeds verschillende jaren, in het begin vrij bescheiden met de fietsen die we destijds hadden, een tochtje of ritje nu en dan, enkele weekendjes Ardennen met de kinderen voor- en achterop, daarna de kinderen (4) op hun eigen fietsje en de hond mee in een zelfontworpen en zelfgemaakte fietskar.

 

Sporadisch fietsen dus, want ja, geen tijd … de kinderen … druk op het werk … de carrière …

Op een bepaald moment hadden we dan zin om eindelijk eens een “echte” fiets aan te schaffen … we begonnen wat te googelen want internet is er ondertussen gekomen … we stonden uren voor de etalage van diverse fietshandelaars … her en der graaiden we diverse brochures en catalogi mee … om ons uren te verdiepen in deze kleurrijk geïllustreerde lectuur en toch maar de juiste keuze te maken …

De eerste fiets wordt aangekocht , de goede (en minder goede) eigenschappen ervan worden ervaren … en na enkele jaren begint het uitkijken naar een nieuwe fiets, een betere … een andere … tot op een bepaald moment de hele garage vol fietsen staat waarvan er amper één of twee nog daadwerkelijk gebruikt worden.

Dan maar wat plaats maken … misschien wel enkele fietsen verkopen … maar uiteindelijk merkten we dat we gehecht zijn geraakt aan deze stalen, alumium of carbonnen rossen, die gedurende al die jaren ook nauwgezet onderhouden en gekoesterd werden … met als gevolg dat er momenteel 8 (!) fietsen in topconditie aan de haak in onze garage hangen !

Ons fietsenpark in (min of meer) chronologische volgorde van aankoop :

RAPTO’s lijstje :                                                               VELO’s lijstje :

– 1988 : KETTLER (vermoedelijk City Cruiser)                – 1987 : SCOTT (tweedehands)

– 2002 : MBK  (buiten bedrijf)                                              – 2003 : CANNONDALE Bad Boy (verkocht)

– 2005 : SCATTO                                                                      – 2007 : ENDORFIN Speed III

– 2007 : CHALLENGE Seiran SL ligfiets                            – 2008 : M5 Carbon High Racer

– 2009 : ROCKRIDER 9.2                                                      – 2010 : LAPIERRE Zesty 714 (tweedehands)

– 2013 : RAPTOBIKE Mid Racer                                          – 2013 : VELOTRAUM 7005 EX-Plus

 

KETTLER + SCOTT

Onze eerste fietsen … ze liggen al erg ver weg in het geheugen en voorlopig is er nog geen verder beeldmateriaal over gevonden. Misschien nog ergens in een oud fotoalbum …

 

MBK + CANNONDALE Bad Boy

De Kettler en de Scott hadden hun beste tijd gehad … dus 2 nieuwe fietsen in de plaats :

– een degelijke all-round MBK (intussen ter ziele gegaan) voor Rapto en een Cannondale Bad Boy voor Velo.

De MBK is buiten gebruik en staat in Gent, de Cannondale werd enkele jaren geleden verkocht.

SCATTO Supra SL + ENDORFIN Speed III

Rapto wilde met de fiets gaan werken, wilde wat sportiever en competitiever gaan fietsen en na verloop van tijd bleek dat de MBK daar niet zo geschikt voor was.

De keuze viel op een Scatto Supra SL die in de plaatselijke fietsenwinkel stond, een leuke en niet al te zware alu koersfiets met Shimano 105 groep.

En ja, Velo kon nu niet langer achterblijven (letterlijk en figuurlijk) … dus voor hem werd het een Endorfin Speed III, aangekocht bij een andere plaatselijke fietsenboer.

Beide prima fietsen hebben eigenlijk nog niet genoeg gereden … en dit om diverse redenen. Belangrijkste reden was dat Rapto op een bepaald moment na zo’n 10 km op de fiets, een ondraaglijke pijn in de rug kreeg. Oorzaak is/was niet zozeer de fiets, maar eerder een (aangeboren ?) afwijking in de ruggewervels waardoor het fietsen op een racefiets in quasi dezelfde houding gedurende tientallen kilometers onnoemelijk pijnlijk en onmogelijk bleek te worden …

Einde van ons fietsverhaal ?

CHALLENGE Seiran SL + M5 Carbon High Racer

Eerder toevallig zijn we in contact gekomen met ligfietsen.

Tijdens een wandeling door Gent kwamen we per toeval voorbij het uitstalraam van “de ligfiets” . Uiteraard gefascineerd door “fietstechniek” moesten we dus onze neus tegen het glas plakken … met als resultaat dat Philip, de uitbater, naar buiten kwam om onze interesse te peilen.

Meer uit nieuwsgierigheid dan belangstelling hebben we in het verkeersvrij straatje naast de winkel dan enkele modellen uitgeprobeerd en geheel onverwacht bleek de ligfiets DE oplossing te zijn voor de rug van Rapto.

Al bij al de beslissing genomen om gedurende verschillende weekends een ligfiets voor Rapto te huren om uit te testen of dit inderdaad haar fiets-rugprobleem zou doen vergeten. En ja, enkele honderden ligfietskilometers verder was Rapto volledig overtuigd en overmate enthousiast dat tot de aankoop van een CHALLENGE Seiran SL werd overgegaan : een lichte aluminium race-ligfiets, weliswaar met 26″ koerswielen.

Een nieuwe (fiets)hemel opende zich voor Rapto … opnieuw kon er zorgeloos gefietst worden, opnieuw kon Velo mijlenver “eruit” getrapt worden, opnieuw met de fiets naar het werk !

Ongeveer een jaar later kwam er een tweede ligfiets in huis : een M5 Carbon High Racer voor Velo.

Met beide fietsen hebben we intussen verscheidene duizenden kilometers gefietst, meestal dag- of weekendtrips, soms een korte reis.

De Seiran 26″ is inmiddels ook omgebouwd naar een 28″ versie, waarschijnlijk de enige 28″ Seiran SL ter wereld !  Waarom ? … dit was eenvoudiger om (lichte) wielen en banden uit te wisselen tussen onze diverse fietsen, en ook goedkoper en makkelijker om reservebanden te vinden. Beide fietsen wegen incl. pedalen en zitkussen nog geen 10 kg wat zeer weinig is in de ligfietswereld.

 

ROCKRIDER 9.2 + LAPIERRE Zesty 714

Intussen probeerden we ons (dagelijks) leven drastisch om te gooien en was onze “thuis” van België naar Zuid-Frankrijk gebracht. We wonen er inmiddels reeds enkele jaren midden in de Alpes-Maritimes, op de grens met het Parc National du Mercantour en hadden we dus “dikke banden” en voor- en achtervering nodig om buiten de geasfalteerde wegen te treden …. een tweedehands Lapierre en Rockrider volgden elkaar in kort tempo op.

RAPTOBIKE Mid Racer + VELOTRAUM 7005 EX plus

Reeds lang droomden we om met de fiets voor een langere periode op reis te gaan en tevoren hadden we het ook al gemerkt : de fiets is voor ons een ideale manier om te reizen, om plaatsen te ontdekken, om “onderweg” te zijn en ook nog fysiek actief te blijven.

Dus weerom googelen, diverse fora en gebruikersreviews opzoeken … op zoek naar de ideale reisfiets.

Maar ditmaal zouden we onze eigen fietsen zelf opbouwen, met die onderdelen die we zelf wensten en nodig achtten.

Onze ervaringen in het verleden (maar ook diverse commentaren van fietsers op het internet) hadden ons al tot volgende conclusies geleid :

– Ligger of Bukker :

Voor Rapto was de keuze snel gemaakt : haar rug laat het helaas niet meer toe om meer dan 20 km op een bukker te zitten. Op een ligfiets is ze echt wel in haar element en rijdt ze Velo in een mum van tijd op een niet onbeduidende achterstand, zelfs bij steile of minder steile klims. En vermits de Seiran SL niet echt geschikt is om zwaar beladen goede en minder goede wegen te berijden, werd er uitgekeken naar een andere en stevigere ligger.

Voor Velo lag het anders … ondanks de fantastische ervaringen op de M5 CHR, die trouwens en dit ondanks zijn “race-roots” ook geschikt is om te reizen (op goede asfaltwegen), werd er besloten om terug te keren naar de bukker, en dit vanwege de betere handelbaarheid in stad, drukker verkeer, slechtere wegen, op- en afstappen, etc.

– 26″ wielen :

vanwege de stabiliteit en de mogelijkheid bredere banden te monteren

– stalen of alu kader :

We geloven niet zozeer in het verhaaltje dat bij breuk van een stalen kader om het even welke “lasser” waar ook ter wereld even snel je fietskader kan herstellen … en aluminium lijkt ons een even goed alternatief, ook al omdat diverse gerennommeerde reisfietsfabrikanten (idWorx, Santos, Koga, …) voor het grootste deel ook alumium reisfietsen aanbieden en we nog niet zo heel veel over kaderbreuken bij hun fietsen (of over aluminium fietsen in het algemeen) hebben gelezen.

– Rohloff versnellingen :

We hadden tot nu toe geen ervaring met de Rohloff Speedhub, alleen heel veel over gelezen op het internet … goede, maar ook minder goede dingen, normaal lijkt me, gezien de vele bezoekers en bijdragers op de diverse fora, die uiteraard elk hun eigen mening voor waarheid verklaren. Niet negatief bedoeld hoor, integendeel.

Dus vanwege de “reisbestendigheid”, het gebruiksgemak, de betrouwbaarheid, etc. gekozen voor de door velen gelauwerde (en door enkelen verguisde) Rohloff Speedhub 500/14.

Ook nog even gedacht aan de Pinion versnellingsbak, maar wegens te nieuw, duurder dan Rohloff en nog te weinig gebruikerservaringen, uiteindelijk maar gekozen voor de 14 versnellingsnaaf uit Duitsland.

– Schijfremmen :

De Bad-Boy-periode heeft ons voor het eerst in contact gebracht met schijfremmen : Magura Julie SL. Niet geheel onfeilbaar, soms slepen, verschillende keren bijregelen, ontluchten (het zgn. bleeden) …. Niet geheel bomb-proof, maar als ze werkten, deden ze wat ze moesten doen : REMMEN ! en dit met 2 vingers aan de hendel !

Dus … op onze nieuwe fietsen zouden schijfremmen komen, maar mechanische, geen hydraulische en dus geen gedoe met bleedings, geen risico op leidingbreuk. Na diverse maanden te hebben gefietst met de huidige mechanische schijfremmen (AVID BB-7 die hun werk trouwens uitstekend doen) , is er de laatste tijd toch de neiging naar hydraulische (evtl. met versterkte leidingen) … Misschien komen die ooit nog wel eens.

– uitwisselbaarheid tussen beide fietsen :

Hoewel beide fietsen totaal verschillen, zijn de onderdelen (buiten stuur en zadel/stoel) volledig uitwisselbaar. Dit ingeval bij pech onderweg. We weten vooralsnog niet of dit van belang en/of van nut zal zijn … de toekomst zal het uitwijzen. Maar bij het bestellen van de diverse onderdelen is het wel makkelijk, één keer bestellen voor 2 stuks.

– RAPTObike + VELOtraum :

Alle voorgaande criteria in acht genomen viel de uiteindelijke keuze op volgende aluminium frames :

een RAPTOBIKE Mid-Racer en een VELOTRAUM EX 7005

Beide fietsen werden zelf opgebouwd met diverse componenten en zullen dus de komende maanden onze vaste reisgezellen zijn.

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s